TORSDAG 18 JANUARI KL 13–17, The Great Northern

BERÄTTELSEN OM SKELLEFTEÅ
 
Plats: The Great Northern, Storgatan 53.

Vilken är platsens betydelse i en växande region? Vilken berättelse och vilken bild ska vi förmedla till marknad och människor i regionen, övriga Sverige och världen? Och hur måste vi arbeta för att den bild vi förmedlar ska vara sann, motsvara förväntningarna och samtidigt utmana?

Som alltid måste vi börja där vi står, i våra företag, organisationer och i staden som sådan. Kom och diskutera hur vi på bästa sätt skapar och förmedlar en attraktiv bild och berättelse om Skellefteå; av våra livsmiljöer, vårt entreprenörskap, våra arbetsplatser och våra möjligheter.

PROGRAM 

Dagpartner: Skellefteå Kraft.

11.30 Välkommen på rundvandring i Skellefteås nya innovationshus The Great Northern.
Vi ses innanför huvudentrén.

12.00 Skellefteå Kraft bjuder på lunch*

13.00 Nya tider, andra krav
Företagandet förändras när fokus riktas mot hållbarhet och ny teknologi förändrar spelplanen. Vad innebär det för våra möjligheter att klara global konkurrens och vilka nya krav ställs på ledarskapet för att locka bästa kompetensen? Pär Lärkeryd, vd, Norra Skogsägarna.

Så blir entreprenörskapet ryggraden i Skellefteå
Vad gör Skellefteå till ett framtida entreprenörs-Mekka? Hur kan nya företag från Skellefteå bli större i världen än i Sverige? Och hur ska vi omvandla lokala förutsättningar till globala konkurrensfördelar? Anders Lindgren, entreprenör.

Eftertänksamt företagsamt
I ett samtal lett av Pär Dunder, vd, Affärsliv W3, möter vi Frida Stighäll, vd, Ung Företagsamhet, Nicklas Berglund, produktionsledare, Berco, Emilia Lindmark, vd, E&E Glasses, Pär Lärkeryd och Anders Lindgren. Ett samtal om vikten av entreprenörskap för såväl samhällens som individers utveckling.

15.00 ICA Kvantum bjuder på fika*

Plats för tillväxt genom kreativitet och innovation
Hur kan Skellefteå öka sin attraktionskraft för investeringar och ny kompetens? Hur kan Skellefteå bibehålla och vidareutveckla den kompetens som redan finns? Och hur gör vi det med hjälp av dagens kommunikationsvägar? Niklas Myhr, The Social Media Professor

Vilken är berättelsen om Skellefteå?
Helena Renström, marknadschef, Skellefteå kommun, leder ett samtal tillsammans med Maria Broman, vd Visit Skellefteå, Robert Lindberg, vd Skellefteå Airport, Stina Berglund, affärsutvecklare, Region Västerbot- ten och Niklas Myhr.

17.00 – 19.00 Marknadsföreningens lounge
Vi träffas, minglar och resonerar kring kvällens tema: Hur kan våra lokala varumärken vara med och bygga bilden av det attraktiva Skellefteå? Vi presenterar och intervjuar representanter för våra tre nominerade till Årets varumärke; ICA Kvantum, Skellefteå och Hamncaféet Kåge. Medverkar gör även Niklas Myhr, som undervisar i sociala media, digital & global marknadsföring på Chapman University. Tillsammans utvecklar vi tankar och idéer om hur just dessa varumärken följer eller bryter med det traditionella sättet man skapar en plats med mer laddning i. Vi serverar lättare dryck och snacks så långt det räcker.

 

* Fri entré, begränsat antal platser. Lunch och fika serveras så långt det räcker.