Torsdag 19/1

KULTUR & NÄRINGSLIV
 
Plats: The Great Northern, Storgatan 53.

KULTUR OCH NÄRINGSLIV

Hur kultur kan stärka en stads utveckling och attraktionsförmåga.
Hur kan kultur och näringsliv samarbeta på ett sätt som affärsmässigt gynnar dem båda?

 

7.30 – 8.00 Kulturfrukost med Västerbottensteatern och Henson (först till kvarn gäller)

8.00 – 8.30 Ingen reser till en stad för att titta på industrilokaler
Paul Mullins från Liverpool berättar om hur Liverpool gick från att vara en nedsliten stad med få turister till en turiststad i världsklass och hur kulturen spelade en avgörande roll för stadens utveckling.

 

Hur kan kultur och näringsliv samarbeta på ett sätt som affärsmässigt gynnar dem båda?

8.30 – 09.15 Företagscase: Explizit
Moderator Fransesca Quartey, vd Västerbottensteatern.

9.15 – 10.15 Kulturcase: Västerbottensteatern
Bobo Lundén, regissör, berättar om Darling Dorotea och En Julsaga Samtal i grupp. Moderator Per Strömbro.

10.15 – 10.50 Vikten av att ha råd med kultur
Fransesca Quartey, vd Västerbottensteatern talar om olika kulturbegrepp, Skellefteås kulturutbud, tea- terns kommande repertoar och det nya kulturhuset.

10.50 – 11.00 Dokumentär lmspremiär ”Eldsjälar och vildhjärnor”
Paulina Holmgren och Nils Arvidsson presenterar sin dokumentär lm som är ett närgånget porträtt och en hyllning till ett antal lokala entreprenörer och idéskapare. Filmen har premiär under Bizbuz-veckan.

11.00 – 11.45 Kultur som ett sätt att utveckla en organisation
UngHästens företagsensemble berättar om sina företagsprogram och ger smakprov på hur de arbetar.

 

11.45 – 13.15 Sopplunch med Krenova
Lotta Ahlvar, tidigare vd Moderådet föreläser om design som drivkraft. Krenova är en resurs för kreatörer som vill starta eller driver företag. En pop-up shop finns på plats där ett urval av alla fantastiska entreprenörer visar upp sina produkter och idéer.

Krenova bjuder på lunch. Först till kvarn gäller.

 

13.15 – 14.15 Workshop: Kreativa processer
Om du kört fast och söker nya vägar behöver du skapa utrymme för förändring. Det finns effektiva verktyg att komma vidare. Välkommen att prova ett träningsprogram för kreativ utveckling – med Marianne Näsström & Rose-Marie Lindfors, KulturEntreprenörerna.

  • Kommunikation, storytelling i ord och bild
  • Reflektionens betydelse
  • Nätverkande och samarbete

 

14.15 – 15.00 Collage Arkitekter bjuder på Afternoon Tea (först till kvarn gäller)

 

15.00 – 17.30 Kultur & Näringsliv
Anders Hettinger presenterar eftermiddagen och moderatorerna – Anders Boman, vd Kultur & Näringsliv och Leif Sieurin, Senior Advisor Kultur & Näringsliv.

Mats N Nilsson, Vice President Brand Management på Volvo AB. Varför är det viktigt för Volvo att Göteborg har ett rikt kulturliv? Moderator och publikfrågor.

Minna Rodling, Brand manager på Sandvik. ”Garantijobbet” som gav global uppmärksamhet, en ny produkt och underlättade rekrytering av ekonomer och ingenjörer. Moderator och publikfrågor.

The role of culture in the economic renaissance of a city region. Paul Mullins har full koll på samarbetet mellan kultur och näringsliv i Liverpool och har också haft en stor roll i byggandet av det framgångsrika kongresscenter som Liverpool har i dag. Med Paul Mullins, Authourized by Liverpool City Council regarding Culture and Destination Management.

Kultur & Näringsliv visar 5 exempel på hur små och medelstora företag kan samarbeta på affärsmässiga villkor.

Avslutning och AW/mingel.